Villkor och anvisningar
Artikel 1 - Definitioner
I dessa avtalsvillkor gäller följande definitioner:
Avbeställningsperiod: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller en verksamhet och som ingår ett distansavtal med entreprenören;
Dag: kalenderdag;
Varaktighetstransaktion: ett distansavtal för en serie produkter och/eller tjänster vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tiden;
Varaktigt medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är riktad personligen till honom på ett sätt som möjliggör framtida hämtning och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder varor och/eller tjänster till konsumenter på distans;
Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett system som organiseras av entreprenören för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet, endast ett eller flera medel för distanskommunikation används;
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren befinner sig i samma rum vid samma tidpunkt.
Allmänna villkor: entreprenörens nuvarande allmänna villkor. Artikel 2 - Företagarens identitet
E-postadress: Info@sparaochshoppa.se
Handelskammarens nummer: 95209468
Artikel 3 - Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal och beställning som ingåtts mellan entreprenör och konsument.
Innan distansavtalet ingås måste texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan inspekteras i företagarens lokaler och att de kommer att skickas gratis till konsumenten så snart som möjligt på begäran.
Om distansavtalet ingås elektroniskt kan texten till dessa allmänna villkor, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att det lätt kan lagras av konsumenten på en hållbar databärare. Om detta inte rimligen är möjligt ska det, innan distansavtalet ingås, anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på konsumentens begäran kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor ska andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och konsumenten får vid motstridiga allmänna villkor alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för honom.
Om vid något tillfälle en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor är helt eller delvis ogiltiga eller upphävda, ska avtalet och dessa villkor i övrigt fortsätta att gälla och bestämmelsen i fråga ska omedelbart efter ömsesidig överenskommelse ersättas med en bestämmelse som kommer så nära det ursprungliga syftet som möjligt.
Situationer som inte täcks av dessa allmänna villkor ska bedömas ”i andan” av dessa allmänna villkor.
Oklarheter om tolkningen av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas ”i andan” av dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, kommer detta uttryckligen att anges i erbjudandet.
Erbjudandet är inte bindande. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av
av erbjudandet från konsumentens sida. Om operatören använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara fel eller uppenbara misstag i erbjudandet binder inte entreprenören.
Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller uppsägning av avtalet.
Bilder som medföljer produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Operatören kan inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till godkännandet av erbjudandet. Detta gäller särskilt:
Priset, exklusive tullklareringsavgifter och importmoms. Dessa ytterligare kostnader är på kundens bekostnad och risk. Post- och/eller kurirtjänsten tillämpar den särskilda ordningen för post- och kurirtjänster i samband med import. Denna ordning gäller om varorna importeras till destinationslandet inom EU, vilket också är fallet. Post- och/eller kurirtjänsten tar ut mervärdesskatt (eventuellt tillsammans med de tullklareringsavgifter som tas ut) från mottagaren av varorna, eventuella fraktkostnader, hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta, huruvida ångerrätten gäller, betalnings-, leverans- och fullgörandemetoden för avtalet, perioden för godkännande av erbjudandet eller den period inom vilken näringsidkaren garanterar priset;
Nivån på taxan för distanskommunikation om kostnaden för att använda distanskommunikationsmedlet beräknas på en annan grund än den grundläggande standardtaxan för det kommunikationsmedel som används. Om avtalet arkiveras efter det att det ingåtts och, om så är fallet, hur konsumenten kan få tillgång till det;
på vilket sätt konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera den information som han har lämnat enligt avtalet och, om så önskas, rätta till den
Eventuella andra språk på vilka avtalet kan ingås utöver nederländska;
De uppförandekoder som näringsidkaren har anslutit sig till och det sätt på vilket konsumenten kan konsultera dessa uppförandekoder elektroniskt.
Distansavtalets minsta löptid om det rör sig om en transaktion med lång löptid. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.
Artikel 5 - Avtalet
Utan att det påverkar tillämpningen av bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i detta.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta detta genom att elektroniskt ta emot accepterandet av erbjudandet. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av entreprenören kan konsumenten upplösa avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt måste entreprenören vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och måste säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Företagaren kan - inom den rättsliga ramen - informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter och om alla fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om entreprenören, baserat på denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en order eller ansökan eller att förena särskilda villkor för genomförandet med motivering.
Företagaren kommer att inkludera följande information med produkten eller tjänsten till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare
- Näringsidkarens företagsadress dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
- Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten inte gäller.
- Information om garantier och befintliga tjänster efter försäljningen;
- De uppgifter som anges i artikel 4.3 i dessa villkor, såvida inte företagaren redan har lämnat dessa uppgifter till konsumenten innan avtalet ingås;
- Kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid.
Om det är fråga om ett avtal som löper under en viss tid, gäller bestämmelsen i föregående stycke endast den första leveransen.
Varje avtal ingås under förutsättning att det finns tillräcklig tillgång till de berörda produkterna.
Artikel 6 - Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att annullera avtalet utan att ange skäl under 14 dagar. Denna avkylningsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som tidigare utsetts av konsumenten och gjorts känd för entreprenören.
Under avkylningsperioden måste konsumenten hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska konsumenten returnera produkten med alla medföljande tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i originalskick och originalförpackning till näringsidkaren i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren har gett.
Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är han skyldig att informera entreprenören om detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten måste göra detta känt genom ett skriftligt meddelande/e-postmeddelande. När konsumenten har informerat näringsidkaren om att han vill utöva sin ångerrätt måste han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, t.ex. med hjälp av ett avsändningsbevis.
Om kunden inte har uttryckt sin önskan att använda sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till entreprenören efter utgången av de perioder som avses i punkterna 2 och 3, är köpet ett faktum.
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska kostnaderna för att returnera produkterna bäras av konsumenten.
Om konsumenten har betalat ett belopp kommer entreprenören att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter återkallelsen. Detta gäller under förutsättning att produkten redan har mottagits tillbaka av entreprenören eller att avgörande bevis för fullständig retur kan tillhandahållas.
Artikel 8 - Uteslutande av ångerrätten
Näringsidkaren får utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som definieras i punkterna 2 och 3. Uteslutandet av ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt angav detta i erbjudandet, åtminstone i god tid innan avtalet ingicks. Uteslutning av avbokningsrätten är endast möjlig för produkter
- som har tillverkats av näringsidkaren enligt konsumentens specifikationer;
- som tydligt är av personlig karaktär;
- som på grund av sin natur inte kan returneras
- som kan förstöras eller åldras snabbt;
- vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över;
- för enskilda tidningar och tidskrifter;
- för ljud- och videoinspelningar och datorprogramvara vars försegling har brutits av konsumenten.
- för hygieniska produkter vars försegling har brutits av konsumenten.
Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster
- som avser logi, transport, catering eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
- om leveransen har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
- Om vadslagning och lotterier.
Artikel 9 - Pris
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändringar i momssatser.
Utan hinder av föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som entreprenören inte har något inflytande över, med rörliga priser.
Reservationer görs för fluktuationer och det faktum att de angivna priserna är riktpriser anges i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de följer av lagbestämmelser eller föreskrifter.
Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har fastställt detta och
- de följer av lagstadgade regler eller förordningar, eller
- konsumenten har möjlighet att säga upp avtalet från och med den dag då prishöjningen träder i kraft.
Enligt § 5.1 i 1968 års omsättningsskattelag sker leveransen i det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU. Därefter kommer post- eller budfirman att ta ut importmoms eller tullklareringsavgifter från kunden. Därför kommer ingen moms att debiteras entreprenören.
Alla priser är föremål för tryck och typografiska fel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryckfel och typografiska fel. I händelse av tryck- och skrivfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten enligt det felaktiga priset.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Entreprenören garanterar att produkterna och / eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som nämns i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och / eller användbarhet och de befintliga lagbestämmelserna och / eller statliga föreskrifterna på dagen för avtalets ingående. Om så överenskommits garanterar entreprenören också att produkten är lämplig för annan än normal användning.
En garanti som tillhandahålls av entreprenören, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och fordringar som konsumenten kan göra gällande mot entreprenören på grundval av avtalet.
Eventuella defekta eller felaktigt levererade produkter måste rapporteras skriftligen till entreprenören inom 14 dagar efter leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i nytt skick.
Entreprenörens garantiperiod motsvarar tillverkarens garantiperiod. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild användning av konsumenten eller för några råd om användning eller tillämpning av produkterna.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med entreprenörens instruktioner och/eller behandlats på förpackningen;
Felet är helt eller delvis resultatet av föreskrifter som införts eller kommer att införas av regeringen om arten eller kvaliteten på de material som används.
Artikel 11 - Leverans och uppfyllande
Entreprenören kommer att utöva största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av beställningar av produkter.
Utan att det påverkar vad som anges i detta avseende i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer entreprenören att uppfylla accepterade beställningar snabbt, men senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har kommit överens om en längre leveransperiod.
Om leveransen är försenad eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras om detta inom 30 dagar efter det att beställningen gjordes. Konsumenten har i så fall rätt att kostnadsfritt häva avtalet och rätt till eventuell ersättning.
I händelse av upplösning i enlighet med föregående stycke kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter upplösningen.
Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer entreprenören att försöka leverera en ersättningsartikel. Senast vid leverans kommer det att rapporteras på ett tydligt och förståeligt sätt att en ersättningsartikel levereras. Vid ersättningsvaror kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returförsändelse bärs av entreprenören.
Risken för skador och / eller förlust av produkter ligger hos entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en representant som tidigare utsetts och gjorts känd för entreprenören, såvida inte annat uttryckligen avtalats.
Artikel 12 - Varaktighetstransaktioner: varaktighet, uppsägning och förnyelse
Avbeställning
Konsumenten får när som helst ingå ett tillsvidareavtal som omfattar regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster när som helst mot slutet av den tidsbegränsade perioden, under förutsättning att avtalade uppsägningsregler följs och att uppsägningstiden inte överstiger en månad. Konsumenten får ändra de avtal som nämns i föregående stycken: säga upp dem när som helst och inte vara begränsade till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
åtminstone säga upp dem på samma sätt som de ingicks av honom; alltid säga upp dem med samma uppsägningstid som företagaren har fastställt för sig själv. Förlängning
Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster kan inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
Trots vad som sägs i föregående stycke får ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar förlängas underförstått för en bestämd period som inte överstiger tre månader, under förutsättning att konsumenten kan säga upp det förnyade avtalet vid utgången av förlängningsperioden med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast förnyas underförstått på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid som inte överstiger en månad och med en uppsägningstid som inte överstiger tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än månatlig, leverans av tidningar eller tidskrifter.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans i introduktionssyfte av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte underförstått och upphör automatiskt vid prov- eller introduktionsperiodens slut.
Varaktighet
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med högst en månads uppsägningstid, om inte annat följer av rättvisa och skälighet före utgången av den avtalade löptiden.
Artikel 13 - Betalning
Om inte annat avtalats ska konsumenten betala sin skuld inom 7 arbetsdagar efter det att den ångerfrist som avses i artikel 6.1 har börjat löpa. När det gäller ett avtal om tillhandahållande av en tjänst ska denna period börja löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsinformation som tillhandahålls eller nämns till entreprenören.
Om konsumenten inte betalar har företagaren, med förbehåll för lagliga begränsningar, rätt att ta ut de rimliga kostnader som konsumenten känner till i förväg.
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas in till entreprenören fullständigt och tydligt beskrivet inom 7 dagar efter det att konsumenten har identifierat bristerna.
Klagomål som lämnas till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid kommer entreprenören att svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som kan lösas genom tvistlösning.
Ett klagomål upphäver inte Operatörens skyldigheter om inte Operatören skriftligen anger annat.
Om Operatören anser att reklamation är befogad ska Operatören, efter eget val, kostnadsfritt antingen ersätta eller reparera levererade Produkter.
Artikel 15 - Tvister
Avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor hänför sig till är uteslutande föremål för nederländsk lag. Även om konsumenten är bosatt utomlands.
Keanavo
Agaatlaan 37, 3162TA Rhoon, Netherlands
KVK: 95209468.
Sparaochshoppa.se